Barren (/Emeth) interview (bron:DM.be 21/08/26)
<= Hey Matias, even een spervuur aan vragen: ik lees dat jullie zoektocht naar een bassist voorbij is. Opgelucht?Hopelijk wat stabiliteit nu naast jou en llano? Nog live plannen? Vermoed dat oa congé en zo beperkt is voor iedereen. Maar precies zijn jullie wel een band die kms durft doen? Hopelijk ook es in Belgie, hoe kunnen bookers Julie contacteren. Hopelijk wat stabiliteit nu naast jou en llano?
=> We hebben de laatste jaren meerdere woelige periodes gehad met line-up issues. We hopen inderdaad dat we vanaf nu in stabiel water terecht zijn gekomen en dat we ons terug kunnen focussen op muziek maken en fun hebben. We hadden reeds begin 2026 afgesproken een zomerpauze in te lassen en toeval wou dat deze periode ons nu eigenlijk goed uitkwam om Stef up to speed te brengen.
We hebben zeker live plannen en vanaf einde september spelen we terug zeer regelmatig. Er staan al weer heel wat buitenlandse shows op de agenda. We beginnen in eind september met een show in Nederland en verder staan er shows gepland in Duitsland en Zwitserland. Er komen mini tours aan in Tsjechië en Engeland, en we zijn vol op in gesprek met heel wat underground festivals doorheen Europa voor de zomer van 2027. Het is niet altijd even makkelijk qua privéleven en werk maar een goede planning helpt. Uiteraard staan wij ook open voor Belgische shows, promotors kunnen bereiken via barrengrind@gmail.com of onze social media kanalen.
<= Ik merk dat jij de vocals doet sinds pakweg 2025. Valt dat mee om te combineren met gitaar en wat waren de vorige keren dat je een micro voor je neus had? Heeft wel voordelen ook zeker bvb vervoer/vliegkost.
=> Klopt. Na een woelige periode bleek dat de beste oplossing voor de band. Het was inderdaad wel aanpassen en oefenen geblazen in het begin. Het was van mijn periode in Agathocles (jaren 90) geleden dat ik full on gitaar en vocals combineerde. Alles heeft voor en nadelen, maar inderdaad één van de grote voordelen is inderdaad de vervoer/hospitality kost.
<= Kan je iets vertellen over de 2e full qua planning en opnames mastering en zo?
=> Ja zeker, de plaat is helemaal af en gaat binnenkort uitkomen op cd, vinyl en tape. Dit keer hebben labels als oa Selfmadegod, Psychocontrol en Here and Now hun schouders onder de release gezet en ze zijn momenteel vol op bezig met de promotie voor te bereiden.
Qua opnames heb ik, zoals altijd, de zang, gitaar en bass zelf opgenomen in mijn studio. We dit keer voor Kohlekeller studio’s gekozen voor de drum opnames, reamping, mix en master. Kristian weet perfect hoe hij het idee van een band moet vertalen in een opname. We hebben wel leuke guests op de plaat en zijn héél tevreden over het eind resultaat
<= Nog bucket list bvb landen waar je wel es zou willen spelen?
=> Goh er zijn nog wel heel wat landen waar ik graag eens zou gaan spelen; Australië en een Latijns-Amerikaanse tour onder andere. Maar mijn nummer 1 bucket-list land is toch wel Japan. Sinds onze release op Esagoya Records beginnen de Japanse contacten voor Barren toe te nemen, dus wie weet,… 😉
Je had ook nog een vraag over de Emeth show?
Ja dat was wel grote fun, ik zag dat jullie je ook enorm amuseerden na 10 jaar. Ik weet wel dat Ske (die het organiseerde) enorm enthousiast kan “overhalen” dus zalig. Kan je zeggen of daar nog iets van komt of is dat een “je weet nooit”-verhaal?
Ja inderdaad de emeth show was heel erg veel fun en eigenlijk voelde het spelen niet aan alsof we +10 jaar stil gelegen hadden. We waren zelf verwonderd dat er zoveel mensen naar de show waren komen kijken. Nadat de eerste emoties van de reünie show verwerkt waren hebben we besloten dat als promotors ons willen boeken we zeker nog wel shows gaan spelen en mogelijks gaan werken aan nieuw materiaal.
Leave a reply
-
Interview: Miridian (bron:DM.be 06/09/26)
1 week ago
-
Steelover interview (bron:DM.be 18/08/26)
4 weeks ago